Rynek kolejowy Afryki szansą na miliardy dla europejskich dostawców
2016-02-04
Ze względu na duże potrzeby Afryki, jak i stabilizację finansową wielu jej krajów, tamtejszy rynek produktów i usług technologii kolejowych jest perspektywiczny dla ich europejskich dostawców.
Jego wartość w 2015 roku jest szacowana na około 4,8 mld euro, ale do 2020 roku rynek ten będzie prawdopodobnie rósł w tempie po 2,4 proc. rocznie, do około 5,4 mld euro. Obecnie gros popytu zgłaszają kraje Afryki Południowej (77 proc.) - wylicza niemiecka firma konsultingowa SCI Verkehr w swoim badaniu „Rynek kolejowy Afryki”.
W ostatniej dekadzie wiele państw afrykańskich ustabilizowało stopniowo swoją sytuację ekonomiczną i społeczną, często dzięki inwestycjom zagranicznym w rozwój gospodarki surowcami naturalnymi.
Autorzy badania wskazują, że rynek kolejowy odpowiedział pozytywnie na główne wyzwania strukturalne. Rozwinięto m.in. mieszane formy transportu, pociągami pasażersko-towarowymi. Zmodernizowano lub zbudowano linie kolejowe służące przewozom osób dojeżdżających do pracy oraz w ruchu aglomeracyjnym.
Jednak utrzymująca się tendencja niskich cen surowców, m.in. na skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego Chin, głównego partnera handlowego tych krajów, jak również polityczne i społeczne niepokoje, postawiły pod znakiem zapytania dotychczasowe czynniki wzrostu krajów afrykańskich.
Z powodu rosnących problemów finansowych, wiele projektów budowy linii, szczególnie pomiędzy ośrodkami górniczymi a portami, jest albo spóźnionych w realizacji, albo zawieszonych. Ale tylko nieliczne zostały definitywnie porzucone.
Oceny te autorzy raportu opierają na ponad 40 case study bieżących projektów kolejowych na kontynencie.
Zwracają uwagę to, że obok rosnącego wydobycia surowców, innym źródłem zasobów jest stosunkowo młoda i coraz liczniejsza populacja ludności w miastach. Stopień urbanizacji wynosi średnio ok. 40 proc., ale rośnie po ok. 0,6 pkt. proc. rocznie.
„Liczba rosnących w mieszkańców dużych miast tworzy dobre warunki do rozwoju efektywnego transportu publicznego, jaki oferuje kolej” - podkreśla Maria Leenen, partner zarządzający SCI Verkehr.
Dlatego np. w Addis Abeba (Etiopia) w 2015 r. otworzono nową sieć kolei miejskiej, a podobne systemy powstały w: Lagos (Nigeria), Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej) i kilku miastach w Algierii.
Ogólnym wnioskiem raportu jest to, że dla krajów Afryki nadal pilnym zadaniem pozostaje rozbudowa i modernizacja infrastruktury dróg, linii kolejowych i energetycznych. Spotkać można tam przykłady bardzo nowoczesnych rozwiązań, także użytkowanego taboru kolejowego.
Autorzy podkreślają zarazem, że biznes, chcący uczestniczyć w tych projektach infrastrukturalnych w Afryce, musi się przede wszystkim uzbroić się w wytrwałość oraz dokładnie zgłębić uwarunkowania polityczne, gospodarcze i finansowe lokalnego rynku