MROŻONKI ? wyniki kontroli
2010-12-17

Niezbyt mięsny smak pierogów z mięsem, za mało nadzienia w pyzach lub popękane uszka. To tylko niektóre z ustaleń kontroli produktów mrożonych przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK
Skontrolowano 176 partii, z czego ze względu na niewłaściwą jakość zakwestionowano 33 partie (18,7 proc.). Najczęściej nieprawidłowości dotyczyły zaniżenia zawartości farszu, słabo wyczuwalnego smaku i zapachu nadzienia np. o 7 proc. mniej zawartości jagód w pierogach, niż w informacji na opakowaniu. W mrożonce warzywnej znajdowało się tylko 3,2 proc. brukselki, zamiast deklarowanych 15 proc., a jedna z partii mrożonych truskawek była pokryta grubą warstwą brył z lodu, co świadczyło o rozmrożeniu i jej ponownym zamrożeniu.
W związku ze zbliżającymi się Świętami Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina:
? przy zakupie zwracajmy uwagę na termin przydatności do spożycia, gdyż podczas ostatniej kontroli w ośmiu placówkach znaleziono produkty, które termin ten przekroczyły;
? sprawdźmy dokładnie co kupujemy, żeby nie zostać wprowadzonym w błąd np. wybierając mrożoną rybę, sprawdźmy ile zawiera glazury, czyli otoczki z lodu, mogącej zawyżyć rzeczywistą wagę produktu. Producent ma obowiązek poinformować nas, jeżeli jest to ryba glazurowana, a także podać ilościową zawartość lodu;
? nie sugerujmy się tylko nazwą np. naturalne, domowe lub light, ale czytajmy skład produktu i upewnijmy się czy rzeczywiście ten produkt spełnia nasze wymagania. Może się na przykład okazać, że ?parówki z indyka? nie zawierają mięsa z indyka;
? przestrzegajmy wszystkich wskazówek dotyczących przechowywania oraz przygotowania, które znajdują się na etykiecie;
? w przypadku produktów spożywczych także przysługuje nam prawo do reklamacji ? mamy na to 3 dni od otwarcia w przypadku produktów paczkowanych, natomiast, jeżeli jest to produkt zakupiony luzem np. orzeszki na wagę, termin liczymy od dnia zakupu;
Jakość mrożonych produktów, półproduktów i potraw kulinarnych oraz owoców i warzyw sprawdzono w I kwartale 2010 w całym kraju.
W przypadku stwierdzenia niewłaściwej jakości handlowej produktu Inspekcja Handlowa może nakazać: wycofanie z obrotu, wstrzymanie wprowadzania na rynek albo usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Przedsiębiorcom grożą również kary finansowe nawet do 10 proc. przychodów w przypadku wprowadzania do obrotu produktów zafałszowanych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
Szczegółowe wyniki kontroli na stronie http://uokik.gov.pl/.