Gaz skroplony - alternatywa logistyczna i negocjacyjna
2010-07-09
Koszty tradycyjnej dystrybucji gazu ziemnego, związane z wybudowaniem rurociągów i ich ograniczoną przepustowością, wymuszają zmianę metod jego dostaw. Coraz więcej dystrybutorów na świecie decyduje się na rozwój technologii LNG (skraplania gazu ziemnego) i tę formę transportu paliwa, co pozwala jednocześnie zróżnicować źródła dostaw i zapewnić sobie lepszą pozycję negocjacyjną przy jego zakupie.
Obecnie na LNG przypada już ponad 25 proc. światowego handlu gazem, ocenia zarząd spółki Polskie LNG, na podstawie międzynarodowych danych.
Na świecie funkcjonuje 67 regazyfikacyjnych terminali skroplonego gazu ziemnego. Najwięcej jest ich w Japonii - aż 24 (dane z listopada 2009). W Europie działa 19 takich terminali, w tym 6 znajduje się w Hiszpanii, która jest liderem importu LNG w Unii Europejskiej. W budowie na świecie znajduje się 19 terminali (8 w Europie), a planowana jest budowa 40.
W UE najwięcej gazu skroplonego importuje Hiszpania - 28,7 mld m sześc. (dane za 2008 r.) i Francja (12,6 mld). Udział gazu dostarczanego w tej formie w obu krajach wynosi odpowiednio 82 proc. i 31 proc. łącznego zużycia tego paliwa. Duży odsetek LNG w łącznych dostawach ma także Portugalia (64 proc.), mniejszy Grecja (24 proc.) i Belgia (16 proc.).
Największymi eksporterami LNG w 2008 były następujące kraje: Katar (39,7 mld m sześc.), Malezja (29,4 mld), Indonezja (26,9), Algeria (21,9), Australia (20,2), Trynidad-Tobago (17,4) i Egipt (14 mld m sześc.).
- Terminal LNG w Świnoujściu będzie pierwszą tego typu inwestycją w naszej części Europy, umożliwiając Polsce odbiór drogą morską skroplonego gazu ziemnego praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. - mówi Zbigniew Rapciak, prezes zarządu Polskie LNG.
Powstanie on w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld (obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m sześć. gazu rocznie).
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Zakończenie budowy terminalu planowane jest na 30 czerwca 2014 roku.
Po trwających kilka miesięcy wstępnych przygotowaniach, 24 czerwca br. spółka Polskie LNG wybrała w przetargu publicznym generalnego wykonawcę terminal. Najkorzystniejszą ofertę (2946,6 mln zł brutto) złożyło konsorcjum w składzie: Saipem S.p.A. (Włochy) ) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp. z o.o. (Polska). Podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić w ciągu najbliższego tygodnia, dowiedzieliśmy się nieoficjalnie.
Projekt ten zostanie sfinansowany w części ze środków własnych, dzięki podwyższeniu kapitału spółki Polskie LNG przez jej właściciela, Gaz-System oraz z kredytów. W marcu br. spółka podpisała w tej sprawie list intencyjny z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz umowy z 10 bankami komercyjnymi.