200 pomysłów na udoskonalone opakowania
2015-07-30
W konkursie dla projektantów opakowań, którego celem było stworzenie lepszych i bardziej zrównoważonych opakowań produktów, do siedziby firmy Iggesund Paperboard wpłynęło prawie 200 zgłoszeń. Przedsiębiorstwo wyłoniło trzy nagrodzone projekty, a także rozpoczęło rozmowy z innymi projektantami w celu umożliwienia wykorzystania ich pomysłów w różnych obszarach.
- Jesteśmy zaskoczeni tym, że nasz konkurs spotkał się z tak ogromnym odzewem zarówno ze strony uczestniczących w nim projektantów, jak i prasy - powiedział Staffan Sjöberg z firmy Iggesund Paperboard. - Oczywiście cieszy nas to, ponieważ jednym z naszych założeń było pokazanie projektantom, co można zrobić z tektury jako takiej oraz przy wykorzystaniu naszych produktów, a zwłaszcza materiału Invercote i Incada.
Jedno z nagrodzonych zgłoszeń zakładało stworzenie systemu pakowania rolek papieru toaletowego lub kuchennego. Pomysł został nadesłany przez Maikela Robertsa z Barcelony.
- Z perspektywy producenta tektury jest to bardzo ekscytujący projekt, ponieważ zakłada porzucenie opakowań plastikowych na rzecz tektury - mówi Sjöberg. - Pomysł opracowany przez Maikela Robertsa pozwala na umieszczenie większej liczby rolek na każdej palecie oraz umożliwia lepszą ekspozycję w punktach sprzedaży. Prawdopodobnie ułatwia także obsługę towaru.
Jessica Bergdahl, Moa Ahlström i Linnea Löfgren, studentki pierwszego roku szkoły Nackademin w Sztokholmie (Szwecja), otrzymały nagrodę za projekt opakowania na chipsy spełniającego potrójną funkcję. Oprócz tego, że chroni ono zawartość lepiej niż tradycyjne opakowania, można je rozłożyć i użyć go jako miseczki. Wieko służące jako zamknięcie może być ponadto wykorzystane do serwowania dipów.
Trzecią nagrodę przyznano projektowi Alpha Design z Bułgarii, który zakłada stworzenie uchwytu i okładki ochronnej na czytniki e-booków.
- Wykonane z tektury okładki lub uchwyty są niedrogie i pozwalają na dostosowanie wyglądu czytnika do spersonalizowanej treści - mówi Johan Granås, członek jury i specjalista ds. rozwoju w firmie Iggesund. - Ale nawet jeżeli nie wykorzystamy tej możliwości, nadal jest to tańsza alternatywa dla wielu uchwytów i okładek dostępnych na rynku.
Firma Iggesund nawiązała współpracę z amerykańską agencją crowdsourcingową Crowdspring. Działająca w jej ramach sieć projektantów była podstawą organizacji konkursu.
- Mieliśmy nadzieję, że otrzymamy wiele projektów lokalnych, dzięki którym moglibyśmy dostrzec różnice pomiędzy poszczególnymi krajami i częściami świata - powiedział Staffan Sjöberg. - Ale i tak mieliśmy szczęście. Znaczna większość zgłoszonych prac to przerobione produkty globalnych marek.
Sjöberg podkreślił także, że jury oceniało projekty bez przeprowadzania szczegółowej analizy wykonalności każdego z nich. Niektóre z prac zostały odrzucone ze względu na niemożliwość ich zrealizowania, jednak nadesłano także liczne prace o dużym potencjale komercyjnym.
Iggesund Karton jest częścią szwedzkiej grupy przemysłowej Holmen, jednego z największych na świecie 100 najbardziej zrównoważonych firm notowanych na indeksie Global Compact ONZ . Obroty Iggesund to ponad 500 mln euro, a flagowy produkt Invercote jest sprzedawany w ponad 100 krajach. Firma posiada dwie rodziny marek, Invercote i Incada, oba umieszczone na wysokiej półce w swoich segmentach. Od 2010 Iggesund zainwestował ponad 380 mln euro w celu zwiększenia ich efektywności energetycznej i redukcji emisji z jego produkcji.