Nowości w znakowaniu i etykietowaniu opakowań
2015-09-22
Znakowanie i etykietowanie opakowań jest współcześnie nieodzowne - ułatwia ono logistykę, dostarcza informacji konsumentom i zachęca ich do kupna produktów oraz zapewnia autentyczność produktów i możliwość ich identyfikacji. Osoby zainteresowane tymi zagadnieniami czeka tej jesieni spore wyzwanie, jednocześnie odbywać się będą bowiem dwie ważne europejskie wystawy - targi FachPack w Norymberdze (29.09-1.10) oraz Labelexpo Europe w Brukseli (29.09-2.10). Na szczęście dystans między obiema lokalizacjami - nieco ponad 600 km - pozwala na wzięcie udziału w obu imprezach.
Bez wątpienia obydwa wydarzenia mają silną pozycję w branży opakowań. Przemawia za nią nie tylko ponad 30-letnia historia, lecz także liczby - podczas ostatniej edycji norymberskich targów w roku 2013 wystawiło się ponad 1,4 tys. firm, a wystawę obejrzało prawie 35 tys. osób. Z kolei bardziej wyspecjalizowane targi Labelexpo Europe zgromadziły przed dwoma laty prawie 600 wystawców i blisko 32 tys. gości. Jakie nowości w zakresie znakowania i etykietowanie produktów w tym roku zostaną zaprezentowane na obu imprezach?
Jednym z naczelnych tematów targów branży opakowaniowej FachPack 2015 będzie przegląd wszelkich rodzajów etykiet, zarówno w aspekcie informacyjnym ("smart labelling"), jak i dekoracyjnym ("nice labelling"). Zaprezentowane zostaną maszyny do etykietowania, systemy służące identyfikacji, kodowaniu i nadzorowi, jak również różnorakie materiały nośne, procesy drukowania, systemy auto ID czy też laserowe i atramentowe systemy znakowania. Aby odwiedzający mogli bez trudu dotrzeć do firm oferujących rozwiązania w tym zakresie, ich stoiska zostaną opatrzone specjalnymi oznaczeniami.
Prezentacjom wystawców towarzyszyć będą atrakcje dodatkowe, jak np. sesja "Smart Labelling - A view into the future" ("Inteligentne znakowanie - spojrzenie w przyszłość"), organizowana przez Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik z Dortmundu (hala 3A). Zaprezentowane zostaną przykłady najlepszych praktyk w zakresie badań i rozwoju w obszarze technologii służących identyfikacji. Właściwe znakowanie i identyfikacja towarów to nie tylko kwestia optymalnego pakowania, lecz także logistyki - i ten aspekt będzie uwypuklony podczas pokazu. Na czterech wyspach tematycznych zaprezentowane zostaną główne problemy i najnowsze rozwiązania w tym zakresie.
Odwiedzający targi powinni także zwrócić uwagę na cieszące się sporą popularnością Forum PackBox (hala 4), miejsce ożywionych dyskusji specjalistów wśród targowego gwaru. Tu problematyka znakowania i etykietowania omawiana będzie w odniesieniu do takich kwestii, jak serializacja w sektorze farmaceutycznym, inteligentne etykiety i zmiany w branży logistycznej.
W pawilonie "Labels & more" (hala 9) we współpracy ze stowarzyszeniem Verband der Hersteller selbstklebender Etiketten und Schmalbahnconverter zaprezentowany zostanie dorobek producentów etykiet dla produktów żywnościowych codziennego użytku. A ponieważ świat etykiet jest niezmiernie bogaty, prezentacja obejmować będzie wiele aspektów, jak np. projektowanie, technologie druku czy wykańczania.
Kwestie związane z projektowaniem opakowań będą omawiane podczas pokazu "Packaging Design" (hala 5). Kluczowym pojęciem będą innowacyjne etykiety miłe dla oka ("nice labelling") - właściwe zaprojektowanie etykiety jest bowiem jednym z kluczowych czynników w komunikacji z konsumentem, decydującym często o sukcesie rynkowym.
Odwiedzający targi Labelexpo Europe będą mogli - według zapewnień organizatora - odkryć technologie jutra w zakresie znakowania i etykietowania. Choć głównym tematem targów będą kwestie związane z drukowaniem, to duży nacisk położony zostanie także na zaprezentowanie najnowszych osiągnięć w zakresie opakowań aktywnych i inteligentnych w ramach inauguracji strefy Smart Packaging Lab.
Rozwiązania znane pod nazwą opakowań inteligentnych stanowią coraz częściej przedmiot świadomych decyzji zakupowych konsumentów, a rozwój tego segmentu powoduje zmiany w działalności sieci handlowych i magazynów. Dlatego też goście targowi będą mogli obejrzeć nowe rozwiązania w zakresie materiałów stanowiących podłoże dla druku, atramentów, systemów cyfrowych i drukarek. Odwiedzający zapoznają się także z nowymi systemami tzw. rzeczywistości rozszerzonej, radiowymi systemami identyfikacji (RFID) czy systemami komunikacji krótkozasięgowej (NFC).
Wśród przykładów prezentowanych rozwiązań można wymienić np. technologię RFID firmy Avery Dennison, gwarantującą ponad 99-procentową dokładność inwentaryzacji prowadzonej w czasie rzeczywistym. Ponadto firma pokaże rozwiązanie FiberTracker służące uniknięciu fałszowania produktów - dzięki zaopatrzeniu etykiet w unikalne włókna skanowanie w punkcie sprzedaży pozwala zapewnić autentyczność produktu. Spółka zademonstruje także możliwości technologii NFC pod nazwą DirectLink, dzięki której można dołączyć dodatkowe informacje o produkcie. Avery Dennison pokaże również drukowaną etykietę elektroniczną wskazującą czas, temperaturę oraz informacje o dostawie, aby zapewnić właściwą dostawę produktu. Warto wspomnieć także o innych rozwiązaniach. Firma Blippar, dostawca zaawansowanych aplikacji dla smartfonów, wykorzystuje rozwiązania w zakresie rzeczywistości rozszerzonej i rozpoznawania obrazu. Po zainstalowaniu aplikacji Blippar użytkownik może zeskanować etykietę interesującego go produktu i uzyskać dostęp do interesujących informacji. Seido Systems i Stratasys zaprezentują najnowsze technologie trójwymiarowe w drukowaniu opakowań dzięki drukarkom FDM i Polyjet.
W przypadku drukowania jednym z przykładów prezentowanych rozwiązań będzie maszyna drukująca Optima CI firmy Soma Engineering, przeznaczona do drukowania etykiet i opakowań. Do tej pory spółka Soma znana była jako producent dużych urządzeń, tymczasem nowa maszyna ma wypełniać lukę pomiędzy prasami szerokimi i wąskimi dla wielu zastosowań, jak np. etykiety termokurczliwe czy opakowania typu stand-up pouch. Urządzenie prezentowane na targach zaopatrzone będzie w osiem stacji drukujących i charakteryzuje się m.in. możliwością szybkiego przezbrojenia, inteligentnym dostosowaniem nacisku w celu uniknięcia strat na rozruchu oraz specjalnym systemem kartridży drukujących, pozwalającym na znaczne oszczędności atramentu, zwłaszcza kosztownych atramentów specjalnych.
Oprócz prezentacji oferty handlowej targi będą także posiadały walor edukacyjny dzięki specjalnie wydzielonym obszarom. Warsztaty "Packprint Workshop" będą doskonałą okazją, aby zobaczyć, w jaki sposób drukarki mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw. Będzie tu także można obejrzeć prezentację nowych urządzeń firmy Xeikon i Nilpeter. Inną atrakcją targów będzie "Packaging Design Studio", gdzie uczestnicy targów będą mogli spotkać się z czołowymi projektantami z branży opakowań.