Nowe trendy kolorystyczne w branży motoryzacyjnej
2015-08-18
Koncern BASF zaprezentował nową paletę kolorystyczną dla branży motoryzacyjnej pod nazwą RAW 2015-2016. Nazwa ta ma zakomunikować, że projektanci mają szerszą perspektywę aniżeli jedynie tworzenie nowych kolorów dla branży motoryzacyjnej, ich celem jest bowiem także stworzenie podstawowych koncepcji kolorystycznych. Przygotowana przez BASF kolekcja 2015-2016 stanowi nowe podejście, zmierzające do zaprezentowania trendów społecznych i przełożenia ich na charakterystyczne kolory.
- Proces nieustannego kwestionowania postaw konsumenckich oraz poszukiwanie alternatyw jest także widoczny na poziomie globalnym - w świecie kolorów, zaprezentowanym w kolekcji RAW - mówi Astrid Van der Auwera z BASF Coatings.
W kolekcji RAW uwzględniono te skomplikowane zmiany i pokazano, jak w przyszłości apel o więcej charakteru i oryginalności może materializować się w kolorach wykorzystywanych przez branżę motoryzacyjną w przyszłości. W najbliższych latach na przykład w powłokach lakierniczych będą wykorzystywane nietypowe faktury i powierzchnie, które będą kształtować charakter samochodów. Dzięki temu powierzchnie będą oferować więcej efektów dotykowych - poprzez nowe koncepcje wykorzystujące lakiery szorstkie w dotyku, lub wizualnie, dzięki specjalnej kompozycji pigmentu.
Występujące w palecie odcienie koloru niebieskiego są charakterystyczne dla obszaru nowych technologii cyfrowych, radykalnie zmieniających nasze nawyki konsumpcyjne i życiowe. W przyszłości Internet przedmiotów zmusi nas do stałego dialogu z naszym otoczeniem. Ta interaktywność jest istotnym czynnikiem w procesie projektowania kolorów i jest szczególnie widoczna w przypadku barwy niebieskiej.
- Kolory mające charakter techniczny często dają bardzo skomplikowane efekty, które wchodzą w interakcje z pojawiającym się światłem - mówi Mark Gutjahr, kierownik pracowni projektowej w BASF Coatings. - Kolor niebieski będzie odgrywał istotną rolę na tym polu i pomimo mniejszej liczby rejestrowanych samochodów w ostatnich latach, będzie go coraz więcej. Stanie się tak też dzięki rozszerzonemu portfolio na tym obszarze kolorystycznym.
Różne odcienie odzwierciedlają różnorodne możliwości w świecie postępu: na rynku zobaczymy wszystkie odcienie - od jasnoniebieskich do bardzo ciemnego granatu.
Oprócz wizualnego blasku nowoczesne kolory projektowane dla branży motoryzacyjnej mogą także wykorzystywać silne niuanse kolorystyczne. To pokazuje, że kolory mogą być użyte jako element aktywujący wrażenia sensoryczne: intensywna czerwień, jaskrawy pomarańcz czy żółć mogą przyciągać wzrok, co w połączeniu z materiałami wykorzystywanymi w samochodzie wywołuje określone skojarzenia.
W celu rozszerzenia palety kolorów i osiągnięcia nietypowych wrażeń na europejskim rynku motoryzacyjnym będą wykorzystywane także specjalne efekty w zakresie lakierów. Przykładem może być XSpark - farba, dająca efekty specjalne, która już zdobyła jedną z najważniejszych nagród w branży projektowej na świecie Red Dot Award. Nadaje ona lakierowi szczególnie luksusowy i elegancki wygląd. W zależności od tego, w jaki sposób światło odbija się od drobnych cząsteczek szkła w farbie, pojawiają się widoczne iskry. Szczególnie w przypadku modeli z segmentu samochodów luksusowych farba taka zapewnia jednolitą powierzchnię podkreślającą kształty, która jednocześnie nie jest pretensjonalna.
Po raz pierwszy kolekcja trendów nie zawiera wyłącznie kolorów, ale także innowacyjne materiały przyszłości. We współpracy z projektantami z BASF Coatings, firma designfabric wybrała pięć materiałów opracowanych przez BASF, które wspierają zmiany technologiczne i przyczyniają się do osiągnięcia większych walorów estetycznych dzięki osiąganym wynikom, ukrytemu pięknu oraz zaskakującym możliwościom zastosowania. Materiały te stanowią oryginalną podstawę, w oparciu o którą można opracowywać nowe możliwości, wykraczające poza branżę motoryzacyjną.