Miski olejowe z tworzyw i silikony
2010-09-29
Pod względem ciężaru i kosztów, korzyści z montowania w pojazdach silnikowych misek olejowych z tworzyw sztucznych w porównaniu z metalowymi są jeszcze większe, kiedy stałe uszczelki zostaną zastąpione odpowiednimi szczeliwami klejącymi. Dwom firmom chemicznym, BASF i WACKER, udało się opracować optymalnie dopasowany system dwukomponentowy: ciekły silikon klasy ELASTOSIL? 76540 A/B firmy WACKER i Ultramid? A3HG7 Q17 (specjalny poliamid 66 GF35) produkcji BASF, mają tak wysoką przyczepność, że szczelność miski olejowej gwarantuje przejście wszystkich powszechnie stosowanych testów. Szczegółowe badania przeprowadzone przez INPRO Innovationsgesellschaft mbH w Berlinie wykazały, że żadna inna kombinacja szczeliwo/tworzywo nie zapewnia podobnie wysokiego poziomu przylegania w spajaniu z aluminium. Testy obejmowały zanurzenie w oleju i w medium powstałym z przedmuchu spalin (kondensat ze skrzyni korbowej silników benzynowych) oraz testy odporności na szok termiczny w temperaturach między -40 a +150°C.
Materiał klejący z serii ELASTOSIL jest dwukomponentowym klejem silikonowym RTV, który szczególnie nadaje się na trwałe, nieprzepuszczalne szczeliwo między miską olejową z tworzywa Ultramid a aluminiowym blokiem silnika. Dzięki szczeliwu, które zapewni szczelność przez cały okres użytkowania silnika, można obyć się bez stałych uszczelek i zmniejszyć liczbę połączeń śrubowych. Przekłada się to na obniżkę kosztów jednej miski olejowej o 20 do 25%. Ponadto, kołnierz miski jest wolny od nacisku i jego geometria nie ulega zmianie, ponieważ użycie wulkanizowanego szczeliwa, które jest formowane na miejscu sprawia, że nie powstają żadne siły ściskające.?
Używając miski olejowej z tworzywa Ultramid? A (poliamid 66) produkcji BASF zbadano działanie uszczelniające i klejące nowego płynnego silikonu klasy ELASTOSIL? 76540 A/B firmy WACKER w testach przeprowadzonych w centrum testowym INPRO. Kombinacja materiałów Ultramid-ELASTOSIL może bez problemu zastąpić stałe uszczelki do misek olejowych oraz pokryw głowic cylindrów i rozdzielaczy oleju.