Końcowe testy nowego Unimoga i Econica
2013-04-04

1 stycznia 2014 r. wejdzie w życie norma emisji spalin Euro 6. Właśnie dlatego jesienią 2013 zadebiutują kolejne generacje Unimoga jako pojazdu roboczego i terenowego oraz nowy, niskopodłogowy Econic.
Poza najnowszymi silnikami Mercedes-Benz BlueTec 6 modele otrzymają przeprojektowane kabiny oraz rozwiązania ułatwiające prowadzenie i obsługę. Liczne podzespoły - takie jak systemy elektroniczne, elementy zawieszenia, nowe układy napędowe czy elementy sterowania - pochodzą z ciężarówek wielkoseryjnych. Pomijając architekturę kabiny, Econic przeszedł kompletną odnowę.
Obecnie Unimog i Econic poddawane są ostatnim testom przedprodukcyjnym, np. podczas odśnieżania dróg. Po raz kolejny zimowe próby zostały przeprowadzone w Rovaniemi w Finlandii - położonej na kole podbiegunowym stolicy Laponii. Samochody musiały przejść kompleksowe testy w zakresie prowadzenia i charakterystyki jazdy, ale także w kwestii ergonomii oraz komfortu.
Bez względu na to, czy chodzi o odśnieżanie alpejskich dróg, czyszczenie paneli słonecznych w mocnym słońcu Hiszpanii, czy o zróżnicowane prace przy utrzymaniu dróg o dowolnej porze roku, Unimog musi działać niezawodnnie. To samo dotyczy Econica, uniwersalnego pojazdu niskopodłogowego do zadań związanych z usuwaniem odpadów.
Od 3 lat w ramach programu zimowych testów inżynierowie Mercedes-Benz sprawdzali, jak najnowsza generacja pojazdów Special Trucks z jednostkami BlueEfficiency Power radzi sobie w najcięższych warunkach. Temperatury sięgające -30 st. Celsjusza, wielometrowe zaspy śnieżne oraz oblodzone drogi stanowią wyzwanie zarówno dla ludzi, jak i dla maszyn. W ciągu wielu tygodni ekstremalnych prób na trasach ośrodka testowego sprawdzano ich dynamikę i prowadzenie, zwrotność oraz zdolności terenowe. Wszystkie ciężarówki zostały wyposażone w sprzęt badawczy, gromadzący ogromne ilości danych z ponad 300 punktów pomiarowych. Dla przykładu, uzyskano informacje nt. łatwości rozruchu na zimno silników Euro 6 i parametrów układu napędowego przy -25 st. C. W oparciu o te wyniki inżynierowie mogli wprowadzić dodatkowe środki w celu usprawnienia uruchamiania jednostki napędowej w jeszcze niższych temperaturach, m.in. poprzez zastosowanie ogrzewania postojowego do wcześniejszego podgrzania cieczy chłodzącej.
Testom poddano także elementy technologii BlueTec 6, w tym filtr cząstek stałych, który w połączeniu z systemem Mercedes-Benz SCR pozwala na redukcję ilości cząstek stałych do śladowego poziomu. Sprawdzona została również funkcjonalność i szybkość podgrzewania systemu AdBlue w temperaturach poniżej -10 st. oraz jego niezawodność. Głównym celem było jednak utrzymanie - pomimo elementów pozwalających na spełnienie normy Euro 6 - niskiego zużycia paliwa.