Innowacje w produkcji opakowań szklanych
2010-12-02

Firma O-I - światowy lider w produkcji opakowań szklanych wprowadza innowacyjne rozwiązania zarówno w designie, jak i metodach produkcji opakowań szklanych. To odpowiedź na potrzeby konsumentów i producentów.
Opakowanie ? dlaczego istotne?
Opakowanie produktu ma istotne znaczenie dla samego produktu. Służy przede wszystkim jako pojemnik transportowy i magazynowy oraz chroni produkt przed ingerencją czynników zewnętrznych. Od dawna jednak jego funkcja nie ogranicza się jedynie do kwestii techniczno ? logistycznych. W coraz większym stopniu, opakowania stanowią, decydujący element wyboru produktu. To właśnie ono przykuwa uwagę i wspiera decyzję o zakupie produktu ? jeśli zwróci na siebie uwagi konsumenta, produkt prawdopodobnie przegra z konkurencją na półce. Druga istotna sprawa to wpływ materiału opakowaniowego na środowisko. Współczesny konsument i producent to podmioty świadome, w coraz większym stopniu zwracające uwagę na to, co dzieje się z zużytym odpakowaniem i jak oddziałuje ono na otoczenie.
Co nowego w opakowaniach?
Trendy, wzornictwo, design nie omijają branży opakowań. Opakowanie przyciągające uwagę klientów jest niezwykle ważne z punktu widzenia producentów. Design opakowania powinien nawiązywać do historii marki oraz do samego produktu.
Firma O-I tworząc nowe wzory opakowań szklanych ma na uwadze potrzeby detalistów oraz konsumentów. Łączy sztukę projektowania opakowań z nauką o szkle, aby stworzyć nowe, innowacyjne rozwiązania. Na bazie długoletniego doświadczenia i znajomości potrzeb branży, powstaje szereg innowacyjnych projektów.
Ciekawym rozwiązaniem jest stworzona przez O-I dla niemieckiego producenta soków Angel nowa gama opakowań. Standardowa, cylindryczna butelka wyróżniona została poprzez zastosowanie matowej, białej powłoki.
Charakterystyczne opakowanie zyskało luksusowy, wyjątkowy charakter. Wyjątkowość bio-soków podkreśla także graficzny motyw oraz delikatna czcionka na przezroczystym tle.
Innym przykładem odpowiedzi na aktualne trendy w branży opakowań szklanych jest rozwiązanie wykorzystane przy tworzeniu butelki wyprodukowanej dla nadmorskiego browaru Suffolk?s Adnams Brewery.
Butelka w ciemnoniebieskim kolorze z przezroczystą etykietą nawiązuje z jednej strony do aktualnych trendów, a z drugiej do orzeźwiającej bryzy morskiej kojarzącej się z miejscem pochodzenia produktu.
Butelka została wyprodukowana w hucie O-I Rinteln w Niemczech, która specjalizuje się w tworzeniu szkła w niezwykłych kolorach.
Lean+GreenTM
Zespoły O-I, opracowując najnowsze koncepcje opakowań, mają na uwadze wygodę i potrzeby producentów oraz konsumentów, ale także kwestie ochrony środowiska naturalnego. Tradycyjna butelka ?Schlegen? jest preferowanym materiałem opakowaniowym do win z regionu Mozeli i niemieckiej Hesji Nadreńskiej.
Jej lżejsza wersja Lean+GreenTM, dostępna w wersji zielonego szkła bądź flintu, ułatwia transport oraz wychodzi naprzeciw potrzebom klientom troszczącym się o środowisko naturalne. W produkcji ekologicznej wersji zużywa się ok. 75-80% szkła pochodzącego z recyklingu w przypadku butelek zielonych oraz 30-40% w przypadku butelek z flintu.
Korzystanie z odnawialnych źródeł oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla przy produkcji nie są jedynymi zaletami Lean+GreenTM. Butelka waży o 80 g mniej niż jej standardowa wersja, w związku z czym jest przyjaźniejsza konsumentom i detalistom.
Vortex
Kolejny przykład zastosowania najnowszych technologii to butelka Vortex. Wyprodukowana dla firmy MillerCoors stanowi przykład łączenia wiedzy o szkle z innowacyjnym podejściem w zakresie technik produkcji. Specjalne wewnętrzne wytłaczanie podkreśla smak oraz umożliwia ozdobienie butelki na wiele sposobów. Technologia produkcji została opatentowana, a wykorzystanie butelki Vortex podniosło sprzedaż piwa Miller Lite o 5 %.
Innowacje to nie tylko zastosowanie najnowszych technologii ale również niestandardowe podejście do formy samego opakowania. Efektem współpracy O-I oraz włoskiej firmy Casitalia jest niezwykły, kwadratowy słoik do dżemów Casa Giulia.
Włoski przysmak sprzedawany jest w wielu krajach na rynku europejskim, azjatyckim oraz w Stanach Zjednoczonych. Jego unikalny kształt wraz z prostą, jasną etykietą podkreśla autentyczność produktu, na czym zależało producentom. Ergonomiczny kształt ułatwia z kolei transport i rozwiązuje wiele problemów logistycznych, z którymi spotykają się firmy przewożące produkty w tradycyjnych stożkowatych lub cylindrycznych opakowaniach.
Casitalia
Branża opakowań, podobnie jak inne, ulega modom i trendom. Idealne odpakowanie to takie, które spełnia wymagania konsumentów i producentów. Jest wygodne, wykonane z najwyższej jakości materiałów, posiada ciekawy design oraz dba o środowisko naturalne. Specjalistyczne zespoły ds. badań i rozwoju, marketingu oraz innowacji O-I, mając na uwadze fakt, że ulepszenia to przede wszystkim wygoda, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność, tworzą opakowania łączące wszystkie te cechy.
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej:
http://www.o-i.com/