Belka poprzeczna z tworzywa sztucznego
2010-08-02
Sektor motoryzacyjny nieustannie odkrywa nowe zastosowania dla komponentów lekkich. Po raz pierwszy wyprodukowano belkę poprzeczną z poliamidu, którą następnie zaczęto montować standardowo w nowym BMW 5 Serii Gran Turismo 550i. Dzięki zastosowaniu tworzywa Ultramid? A3WG10 CR zamiast aluminium udało się zmniejszyć wagę tej części o 50%. Belka poprzeczna, opracowana przez ContiTech Vibration Control w ścisłej współpracy z BMW i BASF, zaledwie kilka dni po rozpoczęciu masowej produkcji samochodu została wyróżniona w kategorii Przemysł i uzyskała pierwszą nagrodę za innowacyjność, tzw. Innovation Award, przyznawaną przez Niemiecką Federację Wzmocnionych Tworzyw Sztucznych (AVK).
Belka poprzeczna to element konstrukcyjny narażony na duże obciążenia, bezpośrednio połączony z łożem silnika i układem napędowym. Przyczynia się do ogólnej sztywności pojazdu oraz wspomaga moc i moment obrotowy silnika w układzie napędowym. ContiTech produkuje tę część z wyjątkowo wytrzymałego poliamidu w procesie formowania wtryskowego. Z pomocą narzędzia ULTRASIM? firmy BASF udało się zredukować ciężar belki o 1 kg w porównaniu z takim samym elementem metalowym ? jest to przełom w dziedzinie lekkich konstrukcji samochodowych. Dodatkowo, poza zmniejszeniem wagi, starano się zoptymalizować akustykę pojazdu oraz bezpieczeństwo w razie zderzenia. Jak wykazały dokładne testy, osiągnięto oba te cele.
Projektantom udało się doskonale dopasować komponent do przestrzeni przeznaczonej na jego zamontowanie. Plastikowa belka poprzeczna spełnia także wymóg wytrzymałości na wysokie temperatury, które spowodowane są sąsiedztwem układu wydechowego. Kolejną zaletą jest łatwiejszy recykling komponentu. Tym produktem ContiTech znakomicie wpisuje się w działania na rzecz ochrony środowiska i trwałego rozwoju.
O ContiTech
ContiTech AG (Hanower) jest największym światowym specjalistą w dziedzinie technologii kauczuku i tworzyw sztucznych w sektorze gumowym innym niż opony. Firma opracowuje i produkuje części funkcjonalne, komponenty i systemy dla przemysłu motoryzacyjnego i innych ważnych branż. Zatrudnia około 21 tys. pracowników. W 2008 r. odnotowała sprzedaż na poziomie 3 miliardów euro. ContiTech jest oddziałem Continental AG, jednego z głównych dostawców przemysłu samochodowego, o obrotach sięgających w 2008 r. 24 miliardów euro. Jako dostawca układów hamulcowych, systemów i komponentów układu napędowego i podwozia, oprzyrządowania, rozwiązań do systemu infotainment, elektroniki pojazdu, opon i elastomerów technicznych korporacja przyczynia się do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska. Continenal jest również profesjonalnym partnerem sieciowej komunikacji samochodowej. Zatrudnia obecnie około 134 tys. pracowników w prawie 190 oddziałach rozlokowanych w 35 krajach.