Wyszukaj:
Ogłoszeń: 17225
Firm w katalogu: 3555

Reklama

Kontakt

Pomoc

Zaloguj
 
STRONA GŁÓWNA TWOJE KONTO DODAJ OFERTĘ GIEŁDA SUROWCÓW REKLAMA
Budowlane (973)
Drewno (29)
Krawieckie (54)
Metale (9617)
Opakowania (1634)
Paliwa (40)
Poligrafia (44)
Spożywcze (154)
Tworzywa sztuczne (4680)
(55810)
Ładowanie kursów walut
--------- »
--------- »
--------- »
--------- »
Przeliczaj ceny na:
NOTOWANIA
WIADOMOŚCI
TARGI
NOWINKI TECHNICZNE
ZDJĘCIA
WIDEO Z OGŁOSZEŃ
O NAS
REGULAMIN
REKLAMA
KONTAKT
DOWCIPY
FILMIKI
surowce24.com.pl / Informacje / Nowinki techniczne / Alternatywne paliwa dla transportu


Alternatywne paliwa dla transportu
2011-01-31

Transport był sektorem najbardziej "odpornym" na wysiłki zmierzające do redukcji emisji CO2. To musi się zmienić i są już wskazówki, w jakim kierunku - informuje Komisja Europejska w specjalnym przesłaniu.
Transport jest silne uzależniony od kopalnych źródeł energii. Pomimo poprawy technologii (bardziej "oszczędne" silniki, ergonomia kształtu pojazdów, itp.), rosnący popyt na paliwa przewyższa efekty zmniejszania ich zużycia. Obecnie źródeł ograniczania emisji CO2 upatruje się w poprawie efektywności transportu i łańcucha dostaw oraz bardziej skutecznego zarządzania popytem, aby nie prowadził on do przemieszczania dużych mas towarów.

Jednak perspektywicznym rozwiązaniem problemu dekarbonizacji transportu (np. samochody są odpowiedzialne za 20 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych UE) jest zastąpienie paliw kopalnych, jako źródła emisji CO2, paliwami "ubogimi" w związki węgla, a przede wszystkim paliwami alternatywnymi. Jest to konieczne także dlatego, że w perspektywie do 2050 roku należy się liczyć z gwałtownym spadkiem podaży ropy naftowej.

Już obecnie KE rewiduje istniejące polityki i opracowuje nowe strategie lub inicjatywy bardziej zrównoważonego rozwoju transportu w UE. W kontekście tzw. inicjatywy systemów "czystego transportu" komisja powołała spośród krajów członkowskich w marcu ub.r. grupę ekspertów ds. "przyszłych paliw transportowych". Jej zadaniem jest służenie radą KE w sprawach rozwoju strategii politycznych i konkretnych działań, dotyczących zastąpienia paliw kopalnych w transporcie. Komisja rozpoczęła również badania, jak "czyste" systemy transportu zaspokoiłyby w przyszłości zapotrzebowanie na energię, zgłaszaną przez ten sektor. Efektem ma być opublikowanie spójnej długoterminowej strategii paliwowej dla transportu.

Jak informuje KE, jednym z możliwych rozwiązań jest dostarczenie wszystkim rodzajom transportu ciekłych biopaliw i paliw syntetycznych. Jednak podaż potencjalnych substratów jest też ograniczona. Dlatego trwałego rozwiązania problemu nie można upatrywać w dostarczeniu jednego rodzaju paliwa, lecz stosowaniu różnych źródeł energii.

Jakie są zatem alternatywne paliwa dla transportu? Ze wstępnego sprawozdania grupy ekspertów można do nich zaliczyć:
- energię elektryczną pochodzącą z wodoru i biopaliw ciekłych, jako główną opcję,
- paliwa syntetyczne, jako rodzaj pomostu pomiędzy technologią korzystania z paliw kopalnych a paliw opartych na biomasie,
- metan ("naturalny" metan i biomethane), jako uzupełniające paliwo,
- gaz płynny (LPG), jako uzupełniające paliwo.

Eksperci prognozują też, jakie paliwa mogą w większym stopniu wykorzystywać poszczególne rodzaje transportu. I tak np. transport drogowy na krótkich dystansach może powszechnie sięgać po energię elektryczną, na średnich - po wodór i metan, a do transportu dłuższego używać biopaliw, paliw syntetycznych, LNG i LPG. Kolej powinna zostać zelektryfikowana, a wszędzie tam, gdzie jest to niemożliwe - sięgać po biopaliwa. Z kolei lotnictwo powinno być zasilane z biomasy, uzyskiwanej z nafty, a transport wodny przez biopaliwa (wszystkie statki), wodór (transport śródlądowy, także małe łodzie), LPG (żegluga bliskiego zasięgu), LNG i paliwo jądrowe (transport oceaniczny).



Źródło: logistyka.wnp.pl/alternatywne-paliwa-dla-transportu,131083_1_0_0.html



Skomentuj na forum
Forum

Nie ma jeszcze żadnej wypowiedzi. Bądź pierwszy!


Nowinki techniczne
(2022-06-07)
(2022-04-14)
(2022-04-14)












Copyright @ 2010 Ekomer. All rights reserved Regulamin | Polityka cookies | Rejestracja | Logowanie
Wykonanie KOTNIS.pl